تزریق بوتاکس
تجربه

تزریق بوتاکسبرای جوانسازی و زیبایی

بوتاکس یک فرم خاصی از سم بوتولینوم ست که از باکتری‌ های کلسترودیوم بوتولینوم به وجود آمده است، این سم بیش از دو دهه است که در بازار به عنوان یک ماده درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت بوتاکس نوعی آرام‌ بخش عضلانی است که برای درمان اختلالات عصبی که باعث ضعف عضلانی شده است کاربرد گسترده‌ ای دارد. از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن و دیگر بیماری‌ ها هم استفاده می شود.

مزایای تزریق بوتاکس

تزیرق بوتاکس فواید بسیار زیادی دارد و همین امر موجب شده است تا این روش در نقاط مختلف دنیا برای کاربردهای درمانی و زیبایی مورد استفاده قرار گیرد. بعضی از مهم‌ ترین فواید بوتاکس عبارت هستند از:

• بوتاکس یک روش غیرتهاجمی است و خطرات روش‌ هایی مانند کشیدن پوست را به همراه ندارد.
  • برای تزریق بوتاکس نیازی به استفاده از داروهای بیهوشی و بستری شدن بیمار در بیمارستان یا کلینیک‌ های زیبایی نیست.
  • درد تزریق بوتاکس در مقایسه با سایر روش‌ های زیبایی بسیار کمتر است.
  • قیمت بوتاکس در مقایسه با روش‌ های جراحی زیبایی پوست بسیار پایین است.
  • تزریق بوتاکس برخلاف عمل جراحی دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد.
  • مراقبت‌ های لازم پس از انجام عمل بوتاکس بسیار ساده است.
  • نتایج و اثرات آمپول بوتاکس بلافاصله پس از تزریق قابل مشاهده است و نتایج آن مدت زمان نسبتا طولانی ماندگاری دارد.
معایب تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس نیز مانند اکثر روش‌ های زیبایی ممکن است عوارض مختلفی را به‌ دنبال داشته باشد. این عوارض احتمالی در همه افراد بروز نمی‌ یابند، بلکه احتمال ظاهر شدن آن‌ ها در درصد پایینی از افراد وجود دارد.
اگر به تزریق بوتاکس علاقه دارید و می‌ خواهید این کار را انجام دهید و از عوارض احتمالی آن می‌ ترسید، بهتر است با مشاوران متخصص پوست و مو زرکلینیک صحبت کنید و از آن‌ ها درباره برندهای مشهور این محصول یا عوارض احتمالی این روش جوان ‌سازی پوست راهنمایی بخواهید .
به‌ طور کلی ممکن است پس از تزریق بوتاکس عارضه‌ های زیر در درصد بسیار کمی از افراد رخ دهد:

کبودی

یکی از اصلی‌ ترین و شایع‌ ترین عوارض این روش زیبایی، احتمال ظاهر شدن لکه‌های کبودی در محل تزریق آمپول بوتاکس است. بروز این عارضه بیشتر به‌دلیل مهارت نداشتن پزشک متخصص یا آسیب رساندن به عروق خونی رخ می‌دهد.
با تزریق بوتاکس در حالت نشسته و فشار دادن محل تزریق توسط پزشک، تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری خواهد شد.

قرمزی

قرمز شدن محل تزریق از دیگر عوارض غیرقابل اجتناب استفاده از بوتاکس است که معمولا بعد از گذشت چند ساعت برطرف می‌شود. همچنین استفاده از کمپرس آب سرد نیز می‌تواند در کاهش قرمزی تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

درد

درد در حین تزریق و پس از آن نیز یکی دیگر از عوارض احتمالی تزریق بوتاکس است. معمولا درد حین انجام کار بسیار خفیف است و بیشتر مراجعان آن را به‌خوبی تحمل می‌کنند.

اما اگر آستانه تحمل درد شما کم است، باید قبل از تزریق و با مشورت دکتر تزریق بوتاکس از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده کنید.

در برخی از افراد پس از انجام بوتاکس سردرد و حالت تهوع رخ می‌ دهد. این عارضه‌ ها معمولا در افرادی رخ می‌ دهند که برای نخستین مرتبه از بوتاکس استفاده می‌ کنند. برای رفع سردرد و حالت تهوع می‌ توان با مشورت پزشک از داروهای مسکن و ضدتهوع استفاده کرد.

کاربردهای زیبایی تزریق بوتاکس چیست؟

از بین بردن چین و چروک‌هایی دینامیک (ناشی از حرکت ماهیچه)
جلوگیری از پیشرفت و توسعه چین و چروک‌های استاتیک (ناشی از کاهش کشسانی پوست)
از بین بردن خط اخم
از بین بردن چین و چروک‌ها در ناحیه گردن، چانه و دور لب
بالا کشیدن گوشه لب‌های آویزان
رفع خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم
بهبود حالت چهره و ابرو
جلوگیری از دیده شدن بیش از حد لثه در هنگام خندیدن
بالاتر بردن نوک بینی، از دیگر کاربردهای بوتاکس در زمینه زیبایی است.

کاربردهای درمانی تزریق بوتاکس چیست؟

رفع تعریق زیاد در کف دست و پا و زیر بغل (هیپروهیدروزیس)
تحلیل عضله و کوچک کردن عضله در ساق پا
رفع دندان قروچه با کاهش حجم عضلات مسئول جویدن
درمان کجی گردن با رفع انقباض عضلات گردن (تورتیکولی)
درمان کمردرد
درمان پلک زدن بیش از حد و غیر قابل کنترل (بلفارواسپاسم)
درمان اسپاسم های گردن
رفع شل شدگی اسفنکتر تحتانی مری (آشالازی)
رفع سفتی و اسپاسم عضلات پس از سکته
رفع سفتی و اسپاسم عضلات ناشی از پارکینسون و فلج مغزی
درمان میگرن و سردردهای تنشی و خوشه‌ای
درمان اختلالات ماهیچه‌ای چشم همچون تنبلی و لوچی چشم
رفع اسکارهای برجسته و گوشت اضافه
درمان شقاق مقعد
درمان مثانه بیش فعال و بزرگی پروستات
پیشگیری از انقباض کپسولی در افراد دارای پروتز پستان

نحوه تزریق بوتاکس

با توجه به نوع عارضه، شدت عارضه و محل عارضه دوز مشخصی از بوتاکس با برند معتبری که مورد تایید وزارت بهداشت می‌ باشد، در عضلات ناحیه‌ مورد نظر تزریق می‌ شود. بوتاکس نیازی به هیچگونه بیهوشی ندارد، فقط در برخی موارد می توان از بیحسی های موضعی استفاده کرد.

پزشک ابتدا ناحیه انجام تزریق را ضدعفونی می‌ کند، سپس محل دقیق انجام تزریق را علامت می‌ گذارد و در نهایت با سوزنی بسیار کوچک، بوتاکس را تزریق می‌ کند. پس از تزریق با توجه به محل تزریق، مدت زمان مشخصی که اکثرا یک هفته و در بعضی موارد دو تا سه روز می‌ باشد، طول می‌ کشد تا نتایج تزریق نمایان شود.

چه کسانی نمی‌ توانند تزریق بوتاکس را انجام دهند ؟

افرادی که سن آنها زیر ۱۸ سال است.
افرادی که در دوران حاملگی یا شیر دهی هستند.
افرادی که بیماری‌های قلبی عروقی حاد دارند.
افرادی که بیماری ام اس یا نارسایی کلیه دارند.
افرادی که عفونت‌های فعال دارند یا از نظر ایمنی بدنشان ضعیف است.
افرادی که بیماری اختلالات انعقادی دارند.
افرادی که به پروتئین گاو حساسیت دارند.
کسانی که بیماری عفونی و التهابی در صورت و اطراف آن دارند.
کسانی که از دارو های ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند.
کسانی که در دو هفته اخیر واکسیناسیون انجام داده‌اند.
کسانی که سابقه حساسیت به این دارو را دارند.

چه کسانی می توانند تزریق بوتاکس را انجام دهند ؟

هرچند که در تمام کشورهای جهان از نظر قانونی افراد بعد از سنین ۱۸ تا ۲۱ سالگی می‌ توانند تزریق بوتاکس را انجام دهند، اما تزریق بوتاکس برای بخشی از آن‌ ها ممنوع است. اگر در هیچ‌ یک از این گروه‌ های گفته شده بالا قرار نمی‌ گیرید، باز هم برای کسب اطمینان از پزشک خود مشورت بخواهید تا مطمئن شوید که تزریق بوتاکس بهترین راه‌ حل است.

پس از اطمینان از این موضوع به سراغ یک مرکز معتبری بروید که تزریق بوتاکس را یک پزشک متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک انجام می‌ دهد. چرا که پس از بروز مشکل دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت.

توصیه هایی بسیار مهم برای تزریق بوتاکس

همان‌ قدر که مراقبت‌ های بعد از بوتاکس اهمیت بسیار زیادی دارند، رعایت توصیه‌ ها و دستورات پزشک قبل از تزریق نیز بسیار مهم است. در نظر گرفتن این موارد باعث می‌ شود که عوارض تزریق خیلی زودتر برطرف شوند و نتایج جذاب بوتاکس خود را به نمایش بگذارند.

همچنین در مواردی بر روی ماندگاری نتایج و کیفیت آن‌ ها نیز اثر خواهد گذاشت. در زرکلینیک پزشک قبل از جلسه تزریق، در طول جلسات مشاوره مراقبت‌ های لازم را بنا بر شرایط بیمار به او توضیح می‌ دهد. ما در این بخش توصیه‌ های عمومی قبل از تزریق بوتاکس را بیان خواهیم کرد.

۷ تا ۱۰ روز قبل از تزریق از مصرف داروهای رقیق‌ کننده خون و ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایپوبروفن خودداری کنید.

در صورتی‌ که نمی‌ توانید این داروها را قطع کنید حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید و نظرات او را به درمانگر خود در کلینیک انتقال دهید.

حداقل از ۲۴ ساعت قبل از تزریق مواد غذایی و نوشیدنی‌ های دارای الکل مصرف نکنید. الکل با ایجاد اختلال در فرایند گردش خون بهبود کبودی‌ ها یا خون‌ مردگی‌ های بعد از تزریق را با مشکل مواجه می‌ کند.

از یک هفته قبل از بوتاکس موهای صورت را وکس و اپیلاسیون نکنید و از شیو کردن و بند انداختن نیز خودداری کنید. استفاده از کرم‌ های موبر و بلیچینگ پوست هم ممنوع است.

اگر پوست شما دچار آفتاب‌ سوختگی است بهتر است ابتدا نسبت به درمان آن اقدام کنید و سپس تزریق بوتاکس را انجام دهید.

اگر در مقابل درد حساس هستید و فکر می‌ کنید که فرایند تزریق می‌ تواند برای شما آزار دهنده باشد، با اجازه پزشک قبل از شروع جلسه تزریق یک قرص استامینوفن بخورید.

اگر مبتلا به بیماری‌ های خاص به‌ خصوص مشکلات انعقاد خون هستید یا سابقه حساسیت به سم بوتولیسم دارید حتما پزشک خود را مطلع کنید.

در صورتی‌که سابقه تب‌ خال دارید در جلسات مشاوره به پزشک اطلاع دهید.

اگر پزشک در طول جلسات مشاوره دارویی برای شما تجویز کرد، حتما آن را سر وقت و به‌ طور کامل مصرف کنید تا بعد از تزریق مشکل خاصی برایتان ایجاد نشود.

به‌ طور کلی در مراقبت‌ های قبل از تزریق مهم‌ ترین نکته این است که با پزشک خود تعارف نداشته باشید و هر چیزی که شنیده‌ اید و باعث ایجاد نگرانی در شما شده است را با او در میان بگذارید. همچنین پرونده کامل پزشکی‌ تان را به همراه داشته باشید و اگر بیماری خاصی دارید یا داوری مشخصی را باید به‌ طور مرتب استفاده کنید به درمانگر خود اطلاع دهید.

برندهای معتبر بوتاکس

سم بوتولینوم تحت عنوان نام‌ های تجاری مختلفی به‌ فروش می‌ رسد که کیفیت هر کدام از آن‌ ها با دیگری متفاوت است، اما عملکرد یکسانی دارند. بهترین مارک های بوتاکس عبارت هستند از:

• دیسپورت
  • مسپورت
  • نورونوکس
  • میوبلاک
  • دیستون
  • زئومین
  • کنیتوکس
  • درماتوکس
  • بوتولاکس
  • ویستابل

در زرکلینیک خدمات بوتاکس برای صورت ، کف پا و دست، زیر بغل و … با انواع برندهای موجود در بازار که مورد تائید وزارت بهداشت است ، انجام می شود.

نواحی تزریق بوتاکس

به طور خلاصه محبوب ترین مناطق تزریق بوتاکس صورت در زیر آماده است:

مناطق بالا تزریق بوتاکس صورت:

تزریق بوتاکس در خطوط اخم (بین ابرو)
تزریق بوتاکس در خطوط پیشانی
تزریق بوتاکس در بالای بینی (خطوط بانی)

مناطق وسط تزریق بوتاکس صورت:

تزریق بوتاکس در ابروها
تزریق بوتاکس در چین و چروک دور چشم (پاهای کلاغ)
تزریق بوتاکس در زیر چشم (فرورفتگی)

مناطق پایین تزریق بوتاکس صورت:

تزریق بوتاکس در لب (اطراف دهان)
تزریق بوتاکس در چانه (برای جلوگیری از کم رنگ شدن)
تزریق بوتاکس در فک و گردن

اقدامات لازم قبل از تزریق بوتاکس

یکی از مهم‌ ترین اقدامات لازم قبل از تزریق بوتاکس، انتخاب یک دکتر تزریق بوتاکس باتجربه و متبحر است که احتمال بروز عوارض این روش را با تزریق اصولی به حداقل برساند. همچنین بهتر است در جلسه مشاوره تمام سوابق پزشکی و دارویی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

برای تزریق بوتاکس نیازی به انجام اقدامات ویژه‌ای قبل از تزریق نیست اما بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

• حداقل ۲۴ ساعت قبل از تزریق از مصرف الکل خودداری کنید.
  • با مشورت دکتر پوست خود، مصرف داروهای روان‌کننده خون را ۵ روز قبل از تزریق متوقف کنید.
  • در زمان انجام تزریق هر نوع مواد آرایشی را از پوست خود پاک کنید.

تزریق بوتاکس مدت زمان بسیار کوتاهی و حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و اثرات آن نیز معمولا بلافاصله قابل مشاهده است، اما در مواردی برای ظاهر شدن کامل اثر سم بوتولینوم باید ۳ الی ۱۰ روز صبر کنید.

مراقبت‌های لازم پس از تزریق بوتاکس

بخش مهمی از اثرات بوتاکس را مراقبت‌ های پس از تزریق بوتاکس شامل می‌ شود که از قرار زیر هستند:

• از رفتن به سونا یا جکوزی تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق پرهیز کنید.
  • به ناحیه بوتاکس شده حداقل ۵ ساعت آب نزنید.
  • تا یک روز پس از تزریق بوتاکس آرایش نکنید و از زدن کرم یا ماساژ صورت بپرهیزید.
  • حداقل سه روز پس از تزریق، از انجام ورزش‌های سنگین اجتناب بورزید.
  • در ساعات اولیه روی محل تزریق کمپرس آب سرد قرار دهید.
  • حداقل ۵ ساعت پس از انجام بوتاکس دراز نکشید یا سر خود را به سمت پایین خم نکنید.
  • سعی کنید تا ۳ روز پس از تزریق در هنگام خواب از بالشت بلند استفاده کنید.
    روز اول تزریق از عینک آفتابی استفاده نکنید.
  • در مواردی که احساس سردرد دارید با تجویز پزشک از داروهای مسکن مجاز استفاده کنید.
انواع تزریق بوتاکس از نظر ماندگاری

بوتاکس ­ها انواع مختلفی دارند و در هر کشور با توجه به نیاز و وجود شرکت­ های دارویی متفاوت و ژنتیک مردم آن کشور، نوع خاصی از بوتاکس محبوب می­ شود و مورد استفاده قرار می­گیرد.

معروف ترین نام تجاری در این حوزه در دنیا BOTOX است که توسط شرکت Allergan ساخته شده است و از آنجا که اولین بار در بازار چنین محصولی ارائه می­ شد، اکنون به طور کلی این اسم مترادف با سم بوتولینوم است. مارک های دیگر عبارتند از:  AZZALURE ،BOCOTURE ،XEOMIN و DYSPORT.
از نظر کارآیی، بین هیچ یک از آنها چندان تفاوتی وجود ندارد و همه آنها به یک اندازه کارآمد هستند چرا که توسط بهترین شرکت ­های دارویی دنیا تولید می­ شوند.

هزینه تزریق بوتاکس

برای تخمین زدن هزینه تزریق بوتاکس، عوامل متعددی باید در نظر گرفته شوند. به همین دلیل نمی‌ توان قیمت مشخص و ثابتی را برای آن عنوان کرد.

از جمله مهمترین عوامل موثر بر هزینه تزریق بوتاکس عبارتند از:

برند تزریقی بوتاکس
میزان تزریق بوتاکس
ناحیه مورد نظر تزریق
هزینه کلینیک و دستمزد پزشک

به همین دلیل اولین قدم برای اطلاع از قیمت این کار، انتخاب یک کلینیک معتبر و شناخته شده و پزشک متخصص در این زمینه است.

لازم به ذکر است که تزریق بوتاکس نوعی اقدام زیبایی سرپایی به شمار می‌ آید، در نتیجه هزینه‌ های مربوط به آن شامل بیمه نمی‌ شوند چون شرکت‌ های بیمه از هزینه‌ های مربوط به خدمات زیبایی و جوان‌ سازی پشتیبانی نمی‌ کنند.

البته احتمال اینکه برخی از افراد در دسته وارد خاص قرار بگیرند و تزریق بوتاکس در آن‌ ها با هدف درمانی استفاده شود نیز وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهترین کار، تماس با کارشناس شرکت بیمه مربوطه است .